16 Oct 2012

Urealisert filmpotensial. Nå desverre ubrukelig....


Huff... Skrev dette manuset i 2006 og lagde denne teaser posteren. Ble aldri ferdig med det, men raskt oppsummert var det en triller som startet med et terrorangrep på Oslo City. En Norsk-Iransk Muslimsk man blir sett på som en av de involverte. Mot slutten tar hele historien en twist hvor det viser seg at de som står bak er en høyreekstremistisk gruppe som prøver å spre frykt om muslimer. De var selvfølgelig ledet av en Prest med en personlig agenda mot den muslimske mannen. 

Holdt korta tett til brystet. Syns det var en fantastisk ide med en god moralsk ettertanke. Men etter terrorangrepet 22. Juli ville det vært veldig feil å prøve å realisere dette. Det ble plutselig litt for nærme virkeligheten.

Angrer veldig nå på at jeg ikke prøvde. Det ironiske er at det ble avbrutt av at jeg kom inn på filmskolen.

Jeg fulgte med på nyhetene, facebook og twitter kommentarene den 22. juli. "Jævela muslimer kom dere ut av landet". "Det måtte jo skje før eller siden når vi slipper dem inn i landet" o.s.v. Til og med jeg satt og tenkte at det måtte jo være noe i den duren. Men jeg ønsket å tro det motsatt og tenkte høyt "Herregud vær så snill og ikke la det være terror angrep av islamister... Tenk om det er høyreekstremister? Å Herregud... "

Jeg har alltid vært en tilhenger av religions frihet. Jeg er selv kristen og føler selv på korte ubehag når folk reagerer på korset jeg bærer rundt halsen. Det er lite og subtilt. En hijab er ikke det. Folk ble hærset på gaten og måtte låse seg inne for sin egen sikkerhet.

Når de på nyhetene begynte å neven skyting på Utøya, forstod jeg at jeg kunne ha rett. Dette kunne være Høyre Ekstremister. Og når de nevnte at det var en høy hvit kortklipt man som skjøt viste jeg at det var sant. En foss av skyldfølelse flommet over meg. Ikke fordi jeg først også hadde tror det var Islamister. Men fordi jeg tenkte, "hva om jeg hadde fått realisert I Guds Navn... ville folk og politikere kanskje blitt litt mer oppmerksom på at terrorister kan komme fra den enden også?"

Uansett gjort er gjort... eller i dette tilfellet... ugjort er ugjort.

Faen ta deg! Du vet hvem du er!

Jeg håper også du forstår at når en kristen sier dette har det en litt sterkere betydning en generell banning.

No comments: