28 Aug 2012

Apple: Fra den lille kule til den store slemme.

Vi alle heiet på den lille eplemaskinen mot den store millionindustrien som heter Microsoft. Var liksom noe frekt og ferskt med denne annerledes maskinen med et unikt design.  Og folk tok alt Steve Jobs sa under sine Keynote som god fisk. Vi som viste bedre viste at de som regel introduserte gamle ideer i ny pakke. iPod var blant annet en videreutvikling av creative sin zoom mp3 spiller og itunes en mer juridisk utrettet versjon av Napster møter Winamp. iPad var tross alt opprinnelig et Windows produkt. Men etter som de var en av de små så godtok vi det liksom.

Nå, ca 10 år siden de lanserte sin første ipod, er holdningen på grensen til å skiftes. Jobs er borte og Apple er på vei til å bli det selskapet de før arbeidet mot. 24 Juli 2012 ble Apple offisielt det mest innbringende maskinvareselskapet i verden, og de tar noen mer eller mindre farlige valg og kjører noen direkte ondskapsfulle kampanjer.



Selv om syns jeg det er morsomt å mobbe Apple elskere når jeg finner et problem med maskinen, har jeg seriøst alltid sett på meg selv som helt nøytral i diskusjonen om hva som er bedre av apple og pc/androide. Jeg syns generelt det er feil å forgude det ene over det andre. Jeg skiver bl.a. denne bloggen på min iMac hjemme, mens på jobb bruker jeg min Windows 7 PC. I mitt syn har begge maskiner sine styrker og svarkheter. Men bl.a. Photoshop fungerer like fint om jeg sitter på OS eller Win7.

Men den siste nyheten idag fikk faktisk skalaen min til å tippe over til en side. Jeg blir nesten litt kvalm av å lese de siste nyhetene om deres planer for fremtiden og deres diverse søksmål mot bl.a. HTC og Samsung. Det var da Apple vant søksmålet mot Samsung for 1 milliard dollar at jeg mistet den siste dråpe av sympati jeg hadde for Apple.



Dette er jo en direkte motsetning av selskapet jeg likte i 2001. Det selskapet trodde på det frie marked og konkurranse.

Det siste nå er også at Googles applikasjoner blir stengt ut fra iphone. Dette inkluderer google maps, youtube og gmail - synkronisering. Første som slo meg var at det var jo en kjempetabbe for Apple å gjøre. Men om de nå vinner sin rettssak mot Androidmarkedet og får smartphone - herredømme, kan det faktisk være at til og med Google kan ta skade av dette.

Jobs var alltid streng når det kom til programvare og kompatibilitet til Mac maskiner. Dette var ikke for å være jævlig, men for å forsikre seg om at brukerne skulle oppleve minst mulig frustrasjon og komplikasjon med maskinene sine. Samtidig unngå at farlige programvarer som virus skulle lure seg forbi deres jerntette unix system.

Men nå virker det som om Apples nye sjefer mer er intresserte i å presse mest mulig av markedet. Idag for eksempel; istedet for å si at "vi er så heldige at vi har Google med oss" så er holdningen mer. "Google skal være glad for at vi lar dem få være med".

Steve selv sa under Keynote 2007: "when it comes to the Internet, it's hard not to think about Google. Here's that company's then CEO, Eric Schmidt, talking about the "enormous brain trust" of Apple's iPhone development team"

Hva skjedde? Les mer på computerworld.com

Selv syns jeg de nå går for langt. Jeg er ikke lenger nøytral. Jeg kan ikke gjøre annet en å riste på hodet og iverksette en boikott frem til de skjerper seg.

De må virkelig stige av sin høye hest før folket drar dem av.

No comments: